לכתיבה אישית-ביוגרפית יש ערך רב עבור האדם הכותב. הישיבה מול דף לבן או מול מסך מחשב ריק דורשת חשיבה ותכנון. אולם אין אלה חשיבה ותכנון טכניים בלבד – כתיבה כזו מבקשת התבוננות פנימית על החיים ורפלקציה (שיקוף) שלהם – על הזיכרונות, על הבחירות, על ההישגים ועל ההחמצות.

תהליך כתיבה יכול לייצר אצל האדם הבנה טובה יותר של עצמו ושל חייו, ומאפשר פורקן שמוביל לריפוי ושחרור רגשי. יחד עם זאת, חשיפה מחודשת לתכנים רגשיים ולחוויות עבר יכולה להפגיש את האדם הכותב גם עם כאב, עם שאלות שנותרו פתוחות, עם מצבי חיים וחוויות של אובדן וקושי. רצוי אם כך לבחון מתי ובאיזה אופן נכון להיכנס לתהליך כתיבה מן הסוג הזה. כמו כן כדאי לחשוב מיהו המלווה ומה תהליך הליווי אותו הוא מציע, כך שיתאפשר מרחב בטוח ומכיל לכל אשר יעלה.


בבואנו לתכנן כניסה לתהליך כתיבה אישי ביוגרפי כדאי להתייחס לכמה שאלות חשובות:

מתי זה יכול לעזור?  

כתיבה אישית מפגישה אותנו עם סיפור חיינו – עם האנשים הלוקחים בו חלק אך בעיקר עם האדם שאנחנו. עיקר פעולת הכתיבה היא ביטוי עצמי והקשבה לקול פנימי וככזו היא מחברת את הכותב לעצמו. בכתיבה אישית-ביוגרפית יש ממדים של יצירה, אך מעבר לכך יש בה ממד טיפולי משמעותי. תהליך הכתיבה מאפשר היזכרות באירועים בצורה בהירה וברורה, תוך איזון בין רגש ומחשבה – איזון הנותן לכותב תחושת כוח ושליטה על חייו.

כתיבה אישית, כאשר היא נעשית ללא שיפוט, מעודדת חשיפה ומאפשרת לאדם התבוננות כנה וחדשה על חייו. כתיבה שלעצמה היא בעלת ערך תרפויטי. כתיבה יכולה לשחרר לחצים פנימיים, לסייע בפיתוח תהליכי מודעות-עצמית, לעזור לעשות סדר במחשבות, ולהוות תיעוד של חוויות אישיות שלהיזכרות בהן יש חשיבות.

הכתיבה יכולה להיות קשורה לשינוי בחיים – זהו לרוב הרגע שבו אנחנו מתחילים לחשוב על כתיבה. כתיבה ביוגרפית אישית, בליווי איש מנוסה, יכולה לעזור כאשר הסתיים שלב או פרק בחיים, כאשר תהליך מיוחד או מאתגר הבשיל, כאשר עולה באדם או במשפחתו רצון וצורך להתבונן לאחור ולתעד את החיים בכללותם, או כאשר רוצים להנציח אדם שכבר נפטר – במקרה של ספרי זיכרון והנצחה.


סיום פרק / שלב

סגנון החיים המודרני מאפשר שינויים רבים, הן בתחום העיסוק והקריירה, הן בתחום אזורי המגורים והן בתחומים אישיים הקשורים למשפחה או למימוש עצמי. יש פעמים ששלב החיים שהסתיים מכיל בתוכו סיפור מיוחד של יוזמה פורצת דרך, שליחות יוצאת דופן, חוויה תרבותית משנת חיים, תפקיד שהיה סודי וכבר לא. כל אחד מאלה ראוי לתיעוד, זוהי הזדמנות להיזכר ולהבין בצורה עמוקה יותר את החוויה, לעבד את הפרידה מתקופה משמעותית באופן שיכבד את מה שהיה ונגמר ויאפשר להתפנות לשלב הבא בחיים.


תהליך שהבשיל

החיים מזמנים אינסוף אתגרים, וכמספר בני האדם כך מספר הדרכים להתמודדות. ישנם תהליכים משני חיים שראויים לצאת לאור. תהליכי הריון ולידה מיוחדים, תהליכי אימוץ, שיקום מפציעה קשה, התמודדות והחלמה ממחלה ארוכה ועוד. האפשרות להתבונן לאחור ולכתוב, מאפשרת להבין (לעיתים בפעם הראשונה) את משמעות החוויה. בעזרת ליווי טוב אדם יכול לראות את גודל ועומק השינוי שחל בו, להוקיר את הטוב שבא יחד עם הקושי, ולהפנים את ההישג שלו.


סיפורי חיים וביוגרפיות

כל אדם הוא סיפור הראוי להיכתב. גיל הזהב הוא תקופה מיוחדת מאד, אליה הגיע האדם רווי תובנות בזכות הניסיון שצבר בחייו. האפשרות של אדם מבוגר לשבת ולספר את סיפורו היא מתנה אמיתית אשר מאירה באור זוהר את הערך והייחוד שיש בכל אדם. תהליך כתיבה בליווי נכון יאפשר לאדם להיזכר ולשתף באופן שיאפשר קבלה של והשלמה עם הבחירות והמעשים שעשה. זו גם הזדמנות לתקן וסלוח בפעמים שעולה הצורך, כך שתמצא תחושת סיפוק מהחיים שבחר.

במקרים בהם מלווים אדם צעיר אל מותו, תהליך כתיבה מאפשר התמודדות עם עצב, כעס ופחד שלא פעם מגיעים ועולים וכדאי לעבד אותם לטובת תחושת שחרור ושלווה. תהליך כתיבה גם יכול לתת משמעות לזיכרונות ולמורשת אותם ירצה האדם להשאיר (בייחוד כאשר נשארים ילדים צעירים), ולחזק את האדם בדרכו האחרונה.


הנצחה וזיכרון

יש לא מעט דרכים להנציח ולזכור אדם אהוב – כתיבת סיפור חייו ופועלו היא אחת האפשרויות היפות והמתאימות ביותר. גם תהליך הכתיבה וגם התוצאה הסופית מספקים חוויה מרגשת עבור הקרובים לו, אשר זוכים לדבר עליו, לפגוש אותו דרך תמונות וזיכרונות של אנשים קרובים נוספים, ולתת – פעם נוספת – חיים לדמותו, שתישאר חקוקה בזיכרון.

חשוב לציין שלכל אחת מהסיבות לכתיבת סיפור ביוגראפי יש ערך רב עבור האנשים שיזכו לקרוא וליהנות מהספר. האפשרות להכיר את השורשים (עבור נכדים שיקראו את סיפורם של הסב והסבתא שלא הספיקו להכיר), לקבל השראה ותקווה מדרכי התמודדות שונות ומסיפורי הצלחה (עבור אנשים שמתמודדים עם קשיים ומשברים), להחזיק זיכרון שניתן לפתוח, להתייחד עמו וללמוד ממנו בכל עת – זו הינה מתנה יפיפייה שאדם יכול להעניק לעולם. בבואכם לשקול את כתיבת הביוגרפיה האישית שלכם, קחו בחשבון את הערך הרב שקריאתה תעניק לאנשים סביבכם.


איפה להתחיל?

אם הגעת למסקנה שאתה רוצה לכתוב את סיפור חייך, כדאי להתחיל להעיר את הזיכרונות שנמצאים במקומות שונים.

אלבומים, מסמכים, מזכרות: באלבומים הישנים מאוחסנות תמונות רבות ולכל תמונה הסיפור שלה. התבוננות בתמונות היא שלב ראשוני חשוב. דרך התמונות ניתן להיזכר בתקופה – איפה צולמו התמונות, מה הייתה האופנה, איזה חפצים נמצאים מסביב, מה אופי הנופים ומה סוג הפעילות שנראית דרכם, איזה אנשים ליוו אותי ומה היה תפקידם בחיי. כל תמונה היא מחסן קטן המכיל בתוכו חלקי חיים.

לאחר ההתבוננות הראשונית, כדאי להתחיל במיון – מה התמונות החשובות, איזה תמונה העלתה רגש ונגעה ללב, מי האנשים שליוו אותי בנקודות משמעותיות בחיי וכדומה. כדאי גם להתחיל לייצר רצף כרונולוגי בסיסי בעזרת התמונות. כמובן שגם התבוננות במסמכים ישנים, תעודות, מחברות, כתבות בעיתון ועוד מתאימים להיות חלק מכתיבת סיפור אישי ביוגרפי.

נופים, מקומות, רחובות, בתים: אם המצב הגופני מאפשר זאת, נסיעה וביקור ממשי בתחנות חיים מרכזיות הינן בעלות ערך רב. לעיתים, דווקא השינויים שנמצא במקום הם אלה שיעוררו את הזיכרון לגבי איך המקום היה נראה פעם. ההשוואה בין אז להיום, מחייבת מאמץ מחשבתי שמסייע לעורר תמונת זיכרון.

כדאי לקחת מישהו שיתלווה לנסיעה ולהביא מחברת ועט על מנת לכתוב את כל הרשמים שעולים בטיול כזה. גם הדרך עצמה, הנסיעה והשהייה במקום מעודדות קופסאות זיכרון להיפתח. כאשר מגיעים, טוב ללכת מעט ברגל באזור – שיחה תוך כדי הליכה מאפשרת גם לזיכרונות פחות נעימים לעלות ולבוא לידי ביטוי.

אנשים: חיינו שלובים בחיי אנשים אחרים. הקשרים שיצרנו הם הלב הפועם של חיינו וכל אדם מחזיק עבורנו חלק מסיפור חיינו. רצוי להיפגש ולשבת לשיחה אשר מטרתה נאמרת מראש – לבחור נושא, חוויה, מקום, ולדבר. זיכרונות הם כמו להבת גפרור – זה מדליק את זה, זה מאיר אל זה, מחסן הזיכרונות נפתח ומתרחב, סיפורים וחוויות מקבלים נפח, פרטים וזוויות נוספות להתבונן דרכם על החיים.


החשיבות של מלווה מקצועי במהלך הכתיבה

וחשוב להיות מעשי – כדי להפוך את הרצון והזיכרון בסופו של דבר לספר כתוב, כדאי להתחיל לברר ולבדוק על מגוון האפשרויות להיעזר במלווה מומחה לכתיבה אישית ביוגראפית.

ליווי תהליך כתיבה אישי ביוגרפי אינו רק רצוי, הוא ממש מומלץ ואפילו הכרחי. נקודת הזמן בה מתעורר הרצון לכתיבה, היא בדרך כלל נקודת זמן של סיום – סיום תקופה, סיום פרק ולא מעט פעמים בקרבה לסיום חיים. משתמע מכך כי באופן טבעי התוכן הרגשי המתלווה לעבודת כתיבה אישית הוא עצום.

ליווי מתאים נחוץ מכמה סיבות:

יצירת מבנה ממבט על – כתיבה מחייבת התנסחות והכנסת הרגשות והמחשבות למערך מובנה ומסודר שממנו עולה ומצטיירת הבנה של דפוסי חשיבה ופעולה: פעמים נגלה אומץ, בהירות, התגברות, אהבה והישגים, ופעמים נגלה פחד, כישלון, אכזבה וכאב. אדם נוסף ולו עיניים רעננות ואוזניים סקרניות מהווה משענת לכל אשר יעלה.

הכלה וקבלה – לא יהיה זה נכון לפגוש את המטען הרגשי המתלווה לכתיבה אישית ביוגרפית לבד. כאשר המלווה הוא אדם קשוב, רגיש ובעל ניסיון, הוא יוכל להחזיק יחד עם הכותב חלק מהזיכרונות ומהחוויות. תגובתו האמפאטית יכולה להקל על רגשות קשים ועצם נוכחותו מביאה סיפוק ונחמה.

שאלות – שאלה נכונה היא פתח לתשובה מעניינית ולסיפור טוב. כאשר המלווה מתעניין, סקרן לגבי סיפור החיים המתגלה, המחשבות והמעשים של האדם הכותב, ומעודד להוסיף פרטים, לשתף, להתעכב על אירועים שונים בעזרת שאלות, הסיפור שייכתב יהיה עמוק, חי ועשיר יותר.

מסגרת ומשמעת –  כולנו יודעים שלא קל להתמיד, ועוד יותר קשה כאשר עומדת מולנו משימה רגשית שעניינה איסוף, מיון, סידור ותיעוד. מלווה טוב יסייע בכך על ידי יצירת מסגרת של פגישות ומשימות, קביעת לוח זמנים, וכמובן בעידוד ותמיכה שנוצרים מעשייה משותפת.

ניטרליות ואובייקטיביות – כמו שכבר הזכרנו, חיים זה אנשים וקשרים, ונקודות מבט רבות ושונות. תהליך כתיבה של סיפור חיים המכיל אינספור חוויות, הקשרים ותובנות, כדאי שיהיה מלווה על ידי אדם חיצוני למשפחה. מכיוון שהסיפור נשאר כאן לתמיד, זה לא המקום להטיות אישיות או לסגירת חשבונות. מלווה טוב ידע להפריד עיקר וטפל, לתת לכל חלק את מקומו המתאים והראוי, ולאזן בין חוויות החיים השונות של האדם –בין מה שראוי לספר, ובין מה שנכון שבסוד יישמר.

כל אחד מאיתנו הוא סיפור – סיפור שראוי לספרו. מהלך חיינו מורכב מפרשות דרכים, מבחירות שנעשו ושלא נעשו, ממפגשים עם אנשים, מהתקדמות ונסיגה, משמחה ומכאב שנגרמו לנו או שגרמנו לאחרים, מדרכים שבחרנו ומויתורים שנעשו. עצם כתיבת סיפור חיים מאפשרת להעמיק את ההתבוננות וההבנה של האדם את עצמו ואת חייו, הבנה שמאפשרת שחרור רגשי, פורקן, והזדמנות לתיקון, קבלה והשלמה. בעזרת ליווי נכון נוכל להשאיר את הסיפור שלנו, כך שעביר מסר ברור על האדם שאנו, ויעניק מתנה שאינה נגמרת לאנשים הקרובים והיקרים ללבנו.

ומה הסיפור שלך?